sâmbătă, 16 februarie 2013

Teste cu transformatorul de curent AS-102 (PPAS102)

   Deoarece vreau sa realizez in regim de prototip un wattmetru pentru un consumator casniz (bec, frigider, calculator, circuit electric care este cuplat la o siguranta din casa, etc) folosind un Arduino (vezi articolul Arduino ca wattmetru pentru consumatori casnici) am fost sa cumpar un transformator de curent pentru a face niste experimente si nu am gasit pe stoc la ADELAIDA decat modelul AS-102 sau PPAS102. 


   Fiind in faza de testare am cumparat unul la pretul de 6,00lei  si am costatat (apoi) din fisa tehnica ca e un transformator de curent pentru frecventa inalta (20-200kHz) folosit pentru masurarea curentului la surse in comutatie, de exemplu.
   Raportul de transformare fiind 1:200, ma asteptam sa am pe rezistenta din secundar (recomadata) de 200 ohmi (obtinuta din 2 rezistente inseriate de 100 ohmi) o tensiune de aceeasi valoare cu acel curent prin primar.
   Exemplu: am un bec de 100W care consuma cca.0,44A (I=P/U=100W/230V=0,44A), deci in secundarul transformatorului de curent as avea in circuit un curent de 200 de ori mai mic (0,44A:200=0,0022A=2,2mA), tensiunea pe rezistenta de 200 de ohmi conectata in secundarultransformaotrului ar fi de 200 ori mai mare ca valoarea curentului (0,0022A*200ohmi=0,44V).
   Am folosit un bec de 60W (n.r. nou, made in China) si am masurat tensiunea pe rezistenta de 200 ohmi conectata in secundarul transformatorului de curent obtinand valoarea de 50mV.

    Fiind o valoare care nu mi s-a parut relevanta si nici corecta am inseriat aparul de masura in circuitul becului obtinand o masuratoare de 0,24-0,25A.
    Am inlocuit rezistenta compusa de 200 ohmi cu una de 100 ohmi sa vad ce valoare a tensiunii in secundarul transformatorului de curent obtin si .. tot 50mV a fost, deci a fost "evident" ca raportul de transformare este de 1:5 (corectura in 17.02.2013).
    Pentru a obtine o indicatie mai relevanta am folosit divizorul rezistiv din secundarul transformatorului (masurand tensiunea de pe una din cele 2 rezistente de 100 de ohmi), obtinand o valoare de 10 ori mai mica:

completare, 17.02.2013
   M-am gandit ca acest raport de transformare diferit de ce e in fisa de catalog e din cauza frecventei retelei (50Hz), foarte mica fata de domeniul recomandat (20-20kHz).

  Am luat mai multe modele de becuri, ce am gasit prin casa, sa vad daca se pastreaza raportul de transformare, pastrand si divizorul rezistiv cu raport 1:2:

1) bec economic de 18W:
 

2) bec cu incandescenta de 60W (vehime de cca. 1 an):

3) bec cu incandescenta de 75W (vechime 2-3 ani)
4) bec cu halogen de 70W (aprox. 2 luni):

   Se constata ca pentru sarcini rezistive si frecventa de 50Hz, raportul de transformare ramane 1:5 (respectiv 1:10 cu divizorul rezistiv de 1:2), cel gasit si ieri, dar pentru becul economic care lucreaza la o frecventa mare si, posibil, cu sinusoida deformata) si aparatul de masura digital DT2905A pus ca ampermetru de curent alternativ si ca milivoltmetru de tensiune alternativa sa citeasca tensiunea de pe divizorul rezistiv care este conectat in secundarul transformatorului de curent.
   Din calcule curentul ar fi trebuit sa fie de I=P/U=18W/230V=0,078A=78mA, ampermetrul a aratat 0,05A=50mA, iar trasnformatorul de curent cu divizor 16mA.. daca va uitati cu atentie in poza cu masuratoare acestui bec pana si Mada la 2 ani si 10 luni isi pune mainile in cap :-).
   Concluzie e ca acest model de transformator de curent (AS-102 sau PPAS102) nu il pot folosi pentru masuratori generale.. trebuie un model gen AC1020.
   Am facut si un centralizator cu valorile calculate (functie de puterea inscriptionata si tensiunea de alimentare), curenti masurati direct cu aparatul de masura si masurati cu transformatorul de curent AS-102:



4 comentarii:

  1. am completat articolul cu masuratori pe mai multe becuri...

    RăspundețiȘtergere
  2. 2 pct de notat:1 - aveti si masurati curent alternativ, deci legea pe care o folositi la calcul are o mica lipsa (chiar daca aveti un consumator predominant rezistiv in majoritatea cazurilor)
    2 - aveti un DMM care nu raporteaza valori RMS dar valori medii (in cazul cel mai bun) iar la curenti asa mici (pe trafo cu o precizie de poate 5-10%) si voltaje asa mici (pe rezistenta care are precizie 5% probabil) o valoare intre 100mA si 50mA cred ca pare suficient de exacta! doar o opinie!

    RăspundețiȘtergere
  3. PS: trafo de curent se cam satureaza pe la 75mA cf datasheet la o Rt=200ohm, iar din dif dintre curentii calc si cei masurati direct ar trebui sa reiasa ca nici ap de masura nu este potrivit pe acest exp.

    RăspundețiȘtergere
  4. In rest, super eforturile de promovare ale electronicii. Tot innainte!

    RăspundețiȘtergere